Imaginasi pun boleh jadi satu doa

14:16 Unknown 0 Comments

Assalamualaikum dan Hai!

Image result for annoying animated gif

I just saw a post , a wife yang terlalu obses baca page KRT di facebook sampai meragui husbandnya sendiri. KRT tu kisah rumah tangga lah. Siapa-siapa yang ada fb kalau baca cerita dekat page tu memang mostly meluah tentang masalah rumah tangga masing. Bila kau baca atau dengar masalah relationship orang, mesti kau share dengan pasangan kau sendiri kan. Perempuan , biasalah semua nak cerita even benda remeh. Then typical situation bila cerita-cerita , penghujung cerita tu memang kita warning partner kita jangan buat macam tu. "awas!" tu lah selalu di mulut. 

dia kata, sampai 1 tahap, dia terlalu masuk dalam hal rumah tangga orang , sampai takut dengan rumah tangga sendiri. Which is , her husband lah. dia juga kata kadang-kadang apa yang kita selalu fikir / imaginasi tu adalah 1 doa.

What I want to say is yes apa yang kita selalu imagine tu mungkin akan jadi 1 doa. Aku pernah sentiasa meragui someone yang dia akan curang and end up being caught at hotel. Yes, at the end benda tu terjadi. 

Aku pernah imagine benda semua akan baik-baik saja. bayangkan selalu aku akan lepas permohonan yang aku mahu. At the end, berkat rezeki Allah aku dapat apa yang aku bayangkan. 

Jadi kadang-kadang aku terfikir. Terjadinya sesuatu yang buruk ,kadang-kadang ada khilafnya dari kita juga. Doa yang baik-baik, fikir yang baik-baik. Inshaallah Allah akan beri yang sebaiknya untuk kita. 

Aku sejenis manusia yang paranoid , have trust issue. Tapi makin hari aku makin terfikir , kenapa perlu aku habiskan masa dan ganggu emosi aku dengan fikirkan benda negatif yang belum terjadi? Aku tengah buang masa aku sendiri, aku tengah jatuhkan emosi aku sendiri. If you love yourself try to be positive. it's hard to be always positive, tapi cuba sedaya upaya untuk positif , even kadang-kadang kau x boleh kawal diri. 

Dengan berfikir positif, even kadang-kadang kau meragui mungkin instinct kau betul. Pegang kata-kata ni , kalau tuhan datangkan perkara buruk pada kau , anggapa saja itu ujian sebelum Dia beri hadiah lebih istimewa untuk kau. Yang penting kau sudah buat yang terbaik, Inshaallah kau akan lebih redha jika apa yang kau mahu , bukan kau punya, sebab kau akan lebih kuat dan yakin Allah itu sentiasa ada. Semua sudah tertulis. Doa yang baik-baik. Inshaallah.

Image result for if it meant to be it will

You Might Also Like

0 comments: